Endoncja mikroskopowa

W Klinice Orłowskiej, dzięki nowoczesnym technologiom oraz wykorzystaniu mikroskopu zabiegowego leczenie kanałowe jest zabiegiem bezbolesnym, dokładnym oraz bezpiecznym.
Dr n. med. Leszek Sawicki jest aktywnym członkiem Polskiego Stowarzyszenia Stomatologii Mikroskopowej (www.pssm.pl), jednym z nielicznych na Pomorzu endodontów pracujących pod mikroskopem od wielu lat.

Mikroendodoncja

ZALETY STOSOWANIA MIKROSKOPU ENDODONTYCZNEGO

W naszej praktyce stosujemy mikroskop endodontyczny do zlokalizowania licznych ujść kanałowych, które bez niego są niewidoczne, a przeoczone mogą być przyczyną utrzymujących się dolegliwości bólowych lub rozwoju zmian zapalnych w kości, najczęściej w okolicy wierzchołka korzenia.
Zastosowanie mikroskopu zabiegowego pozwala na dokładne opracowanie całego systemu kanałowego. Stosując mikroskop możemy wręcz zajrzeć do wnętrza kanału i pod kontrolą wzroku przeprowadzić prawidłowe leczenie lub np. zlokalizować i wyjąć złamane narzędzie, a także udrożnić kanał – dawniej rzecz niemożliwą do zrobienia.

Mikroskop zabiegowy pozwala na wykonanie zabiegu znacznie staranniej – choć zajmuje więcej czasu. To jeszcze rzadko spotykane urządzenie w gabinecie stomatologicznym. W Polsce jest zaledwie kilkadziesiąt sztuk.

PRZEBIEG LECZENIA

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, składa się z 1-3 wizyt polegających na oczyszczeniu komory i kanałów korzeniowych zęba, przemyciu i wypełnieniu specjalnym materiałem.

W celu kontroli prawidłowego wypełnienia kanałów wykonywane jest zdjęcie cyfrowe RTG (radiografia cyfrowa). Cena całkowitego leczenia jest uzależniona od budowy anatomicznej zęba (ilości kanałów korzeniowych).

Leczenie powtórne

Gdy leczenie kanałowe zostało wykonane prawidłowo Twój ząb będzie funkcjonował tak jak inne zdrowe zęby. Zdarza się jednak, że ząb po leczeniu kanałowym może nadal powodować dolegliwości bólowe, a proces zapalny nie ulega wygojeniu. Ból lub inne oznaki infekcji mogą wystąpić po miesiącach, a nawet latach od uprzednio przeprowadzonego leczenia kanałowego. Wówczas konieczne jest przeprowadzenie powtórnego leczenia kanałowego.

Najczęstsze przyczyny ponownie rozwijającej się infekcji to:

• Wąskie i zakrzywione kanały korzeniowe niewyleczone podczas pierwszego leczenia

• Kanały korzeniowe pominięte podczas pierwszego leczenia

• Ząb nie został zabezpieczony wypełnieniem lub koroną w odpowiednim czasie

• Rozwój próchnicy w zębie po leczeniu kanałowym

• Pęknięte lub nieszczelne wypełnienie

Powtórne leczenie wymaga dokładnego usunięcia starego materiału z kanału korzeniowego oraz oczyszczenia wszystkich kanałów, w tym również pominiętych w leczeniu pierwotnym. Nieoceniony jest wówczas mikroskop zabiegowy oraz specjalistyczne narzędzia endodontyczne. Właściwie przygotowane kanały korzeniowe są wypełniane. Tak przygotowany ząb powinien zostać jak najszybciej odbudowany wypełnieniem lub koroną protetyczną.

Usuwanie narzędzi

W niektórych przypadkach podczas przeprowadzonego leczenia kanałowego mogło dojść do złamania narzędzia podczas pracy. Często fakt ten jest pomijany, a Pacjent nieświadomy tego zdarzenia nie odczuwa żadnego bólu.

Taka sytuacja nie stanowi problemu aż do chwili gdy pozostawione narzędzie w kanale utrudnia oczyszczenie kanału podczas ponownie rozwijającej się infekcji. Aby skutecznie usunąć stan zapalny, kanały korzeniowe muszą zostać opracowane, a zaklinowane narzędzie (bardzo mały pilnik) usunięty.

Usuwanie pozostawionego narzędzia jest czaso- i materiałochłonne, wymaga pracy pod mikroskopem. Najczęściej wymagane są 1 lub 2 wizyty.